Het is al bijna 10 jaar een begrip in social media wereld: Instagram. Het werd gelanceerd in 2010, in de eerste instantie onder de eigen vlag. Na 2 jaar telde het medium ongeveer 30 miljoen gebruikers, dit was het moment dat Facebook Instagram aankocht. Vandaag de dag zijn er wereldwijd ruim 1,3 miljard actieve Instagram gebruikers. Op onze wereldpopulatie van 7,5 miljard is dat dus grofweg 1 op de 6!

Wie zijn de gebruikers?

Zoals je hierboven al kon lezen wordt het medium wereldwijd gebruikt. Het lijkt vooral een medium voor de jongere populatie van de wereld. 70% van de gebruikers is 35 of jonger. De grootste actieve groep zijn de jongvolwassenen, grofweg tussen 20 en 30 jaar oud. Deze groep telt de meeste dagelijkse gebruikers. Zowel bij mannen als vrouwen is het medium een hit. Onder de actieve gebruikers zijn er ongeveer evenveel mannen als vrouwen vertegenwoordigd.

Afkomst gebruikers

Als je kijkt naar de afkomst van de gebruikers, is het direct duidelijk dat Amerikanen het medium het best bezoeken. De grote landen India en Brazilië staan op de tweede en derde plek, waarbij het gebruikersaantal in India zo hard groeit dat het Amerika wel eens in zou kunnen halen. De meeste gebruikers wonen op het Amerikaanse, Europese of Aziatische continent. In de Arabische en Afrikaanse landen is Instagram minder populair.

Opleiding en inkomen van de gebruikers

In verschillende onderzoeken wordt gesproken over de opleidingsniveaus en inkomens van de gebruikers. Uit deze onderzoeken kun je concluderen dat alle opleidingsniveaus vertegenwoordigd zijn, maar dat een kleine meerderheid hoog opgeleid is. Hetzelfde geldt voor de inkomens. Zowel hoog als laag inkomen huishoudens gebruiken het medium, met een iets grotere vertegenwoordiging van de hogere inkomens.

Waar gebruik je het voor?

Instagram biedt een app en website voor het delen van foto’s en video’s. Als je een account hebt, is het belangrijk om volgers te krijgen. Alleen op die manier kunnen anderen je foto’s en video’s zien. Naast deze functie bestaat er ook de mogelijkheid om een zogenaamde “story” te delen. Dit is een verzameling van door de gebruiker geselecteerde foto’s en video’s, die maximaal 24 getoond worden aan de volgers.

Commercieel gebruik van een Instagram storing

Zoals veel sociale media, wordt het platform gebruikt voor zowel sociale als commerciële uitingen. Aangezien de demografische gegevens laten zien dat het vooral populair is onder jongeren en iets hogere inkomens en opleidingsniveaus, is het commercieel zeer interessant. Veel bedrijven hebben dan ook een Instagram account of proberen via andere commerciële uitingen hun doelgroep op dit medium te bereiken.

Instagram Storing

Technische Instagram storing komt voor af en toe op dit medium. Ze treffen veel gebruikers en duren vaak lang. Maar over het algemeen kun je Instagram een stabiel online platform noemen.

Kortom, Instagram is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een stabiel, veelgebruikt medium. Zit jij er ook al op?